top of page

Sanseforstyrrelser, nedsatte eksekutive funktioner og dagbehandling

Den Frie Behandlingsskole er indrettet med henblik på at kunne yde de rette miljøterapeutiske rammer for vores neurodivergente elever med sansemotoriske forstyrrelser og nedsatte eksekutive funktioner. Vi lægger således vægt på både at kunne afhjælpe og kompensere for elevernes sanseforstyrrelser ligesom vi lægger stor vægt på at hjælpe vores elever med at finde passende mestringsstrategier for deres nedsatte eksekutive funktioner. 

Sanseforstyrrelser

Mange neurodivergente børn og unge har sanseforstyrrelser. Det betyder, at bearbejdningen og integrationen af sansemæssige input er enten under- eller overaktiv. Hvis ens sanser er

hypersensitive, så registrere man langt flere sanseindtryk end andre mennesker, hvilket til dels giver anledning til massiv udtrætning, men også angst og undgåelsesadfærd. Hos DFB har vi stor viden om sanseintegrationsvanskeligheder hos børn og unge med autisme og adhd. Vi har indrettet vores skole med forskellige miljøterapeutiske interventioner, så vores elever ikke bliver så udtrættede af deres sanseforstyrrelser. Vi kan også tilbyde forskellige former for hjælpemidler til både hypo- og hypersensitive sanseforstyrrelser. Ved opstartssamtalen vil vi spørge ind til om barnet/den unge har sanseforstyrrelser, og derudfra vil vi lægge en plan for, hvordan vi også tager højde for dette aspekt, når eleven er indskrevet hos Den Frie Behandlingskole.

Design uden navn (1).png

De eksekutive funktioner

Design uden navn (2).png

De eksekutive funktioner indebærer:

  • Planlægning

  • Intentionalitet

  • Kontrol af adfærd og handlinger

  • Fleksibilitet

  • Beslutningstagning

  • Evnen til at bruge feedback

  • Dømmekraft

  • Selvmonitorering

Når man har autisme og adhd, så har man også nedsatte eksekutive funktioner. Hos DFB hjælper vi vores elever med til dels at forstå, hvad det betyder, ligesom vi aktivt støtter vores elever i at bruge - og fastholde brugen af - støttesystemer og hjælpeforanstaltninger med henblik på at kompensere for de nedsatte eksekutive funktioner. Vi har også indrettet vores skole med miljøterapeutiske interventioner for at kompensere for og afhjælpe nogle af de eksekutive udfordringer vores elever har i deres hverdag og deres skoleforløb.

Den Frie Behandlingsskole

Den Frie Behandlingsskole

Den Frie Behandlingsskole er ikke kun et sted, hvor fleksibilitet og tilpasning til den enkelte elevs behov er i højsædet, men også et sted, hvor faglighed vægtes højt og anses som et grundlæggende element. For eleverne på denne skole er det afgørende at finde balance mellem individuelt tilpassede læringsmiljøer og en stærk faglig kerne. Dette sikrer, at eleverne, på trods af sociale og følelsesmæssige udfordringer, ikke blot opnår personlig udvikling, men også når faglige kompetencer. Fagligheden er en central del af skolens fundament og et fælles tredje. Vi vil tilbyde et trygt, forstående og fleksibelt undervisningsmiljø, der ikke går på kompromis med den faglige kvalitet og elevens potentiale.

Informationer

+45 31 40 90 16

​

​

 info@denfriebehandlingsskole.dk

Følg med på Facebook

©2024 af Den Frie Behandlingsskole

bottom of page